| 10 oktober 2018
Een op de vier mensen krijgt niet het voorgeschreven middel van de apotheker mee, ondanks dat de arts 'medische noodzaak' op het recept schrijft. Dit blijkt uit de peiling ‘Medische Noodzaak Medicijnen’ van Patiëntenfederatie Nederland.
Het komt te vaak voor dat patiënten een ander middel krijgen met dezelfde werkzame stof. Een van de redenen is omdat de apotheker meent dat de zorgverzekeraar niet wil dat het - vaak duurdere - medicijn wordt geleverd.
Wisselende medicijnen
Patiëntenfederatie Nederland vindt dat patiënten altijd het voorgeschreven middel moeten krijgen als de arts ‘medische noodzaak’ (of MN) op het recept zet. ‘Sommige mensen reageren heel slecht op steeds wisselende medicijnen’, vertelt directeur-bestuurder Dianda Veldman van de federatie. ‘Het kan dan weken duren voor iemand weer goed is ingesteld. Dat moeten we voorkomen: noodzaak is noodzaak.’
Iemand uit het onderzoek vertelt dat hij dit als zeer vervelend en ‘persoonlijk belastend’ ervaart. ‘De apotheker kan dan wel zeggen dat het medicijn dezelfde stof bevat, maar ikzelf en mijn lichaam reageren volstrekt anders op dit vervangende medicijn. Zo zeer zelfs dat ik mijn huisarts hierover heb ingelicht.’
Klagen helpt niet
Slechts 14 procent van de mensen die een ander middel meekrijgt, accepteert dit. De overige 86 procent klaagt hierover, maar vaak zonder het beoogde resultaat. 18 procent wordt doorverwezen naar de zorgverzekeraar en nog eens 18 procent naar de arts, die het middel voorschreef. In 10 procent van de gevallen gaat de apotheek overstag en wordt het middel toch verstrekt. Nog eens 8 procent krijgt het middel mee, maar moet hier extra voor betalen. De overige 32 procent klaagt tevergeefs: de baliemedewerker geeft op geen enkele manier toe.
Bron: https://www.patientenfederatie.nl/